vorige volgende

Communicatiebeleid VBZ

VRAAGSTELLING
Het ontwikkelen van een gerichte marketing- en communicatiestrategie voor VBZ inclusief een heldere merkbeschrijving zodat VBZ zich duidelijker en sterker kan profileren naar haar leden. Daarnaast begeleiding en advisering bij de implementatie van de nieuwe strategie, zoals het geven van aanbevelingen voor het marketing- en communicatiejaarplan en begeleiding bij de restyling van de huisstijl. VBZ is een vereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie die een maatschappelijk verantwoord en optimaal ondernemersklimaat voor haar leden bevordert.

METHODE
In eerste instantie heeft Pijnenburg Communicatie een merkbeschrijving opgesteld aan de hand van kernwaarden die samen met het management en de leden zijn ontwikkeld. Vervolgens is de tone-of-voice en beeldtaal beschreven en geïmplementeerd in de huisstijl. De restyling van de huisstijl is gefaseerd ingevoerd. Aan de hand van de gegevens uit de SWOT-analyse en een aantal strategische managementsessies is de marketing- en communicatiestrategie verder uitgewerkt. Dit beleid is de basis voor het marketing- en communicatiejaarplan.

RESULTAAT
Het opgestelde marketing- en communicatiebeleid en de aanbevelingen voor het marketing- en communicatiejaarplan zijn door VBZ geadopteerd en geïmplementeerd. Door deze wijze van werken is een geïntegreerde communicatieaanpak ontwikkeld die helder laat zien wie VBZ is en waar VBZ voor staat. Bijkomend effect was een toegenomen trots onder de medewerkers en het bestuur.